Herdenkingsweekend van de 1915 Genocide (Seyfo)

Op 24 april was de Assyrische Federatie Nederland (AFN) aanwezig bij de herdenking van de Genocide van 1915 op de Armeniërs, Assyriërs en Pontische Grieken. Namens de Armeens Apostolische Kerk – SURP HOKI – Amsterdam en de Federatie Armeense Organisaties Nederland (FAON) waren wij uitgenodigd om samen stil te staan bij de vreselijke misdaden die wij hebben moeten doorstaan.

Tussen 11:00 en 12:00 uur was er wel een officiële kranslegging met een gebed om 11:30 uur. Een minuut stilte werd gehouden voor alle slachtoffers en als laatst was er voor iedereen een mogelijkheid om bloemen neer te leggen aan de voet van het gedenksteen ter nagedachtenis van de slachtoffers van de Genocide in 1915.

Wij willen het bestuur van de Stichting St. Grigor Narekatsi Amsterdam, het bestuur van de Stichting Armeens-Apostolische Kerk Surp Hoki, het parochiebestuur van de Armeens-Apostolische Kerk Surp Hoki, politici en het publiek bedanken die allen aanwezig waren tijdens dit evenement.

Hierna organiseerden wij een online evenement waarbij de documentaire van Alexandro Yaramis, ‘Atra’, te zien was in de avond van 25 april.

Atra is een documentaire over de zoektocht van Alexandro Yaramis’ roots. Hij reist Noord-Mesopotamië af en doorkruist Assyrische nederzettingen die middenin het conflict zitten tussen de Turkse staat en de PKK. Wanneer hij hoort dat er in het dorp van zijn vader, Geznakh, een kerk wordt gebouwd, besluit hij deze belangrijke reis te maken. Het tweede deel van het evenement richtte zich op persoonlijke verhalen van overlevenden van de 1915 genocide.

Dank aan alle betrokkenen die hebben geholpen en daarmee deze twee dagen tot goede banen hebben kunnen leiden.